Η μουσικοχορευτική παράδοση του Πωγωνίου Ιωαννίνων

Η Νεμέρτζικα και στους πρόποδες το Κεφαλόβρυσο.Η μουσικοχορευτική παράδοση του Πωγωνίου είναι πλούσια και έχει τη δική της ιδιομορφία,  που οφείλεται σε ιστορικούς, κλιματολογικούς, ανθρωπολογικούς, κοινωνιολογικούς και άλλους παράγοντες.
Το πολυφωνικό τραγούδισμα “a capella” είναι παράδοση με αρχαίες ρίζες. Έχει ομαδικό και φωνητικό χαρακτήρα και στηρίζεται στις ανημίτονες και πεντατονικές μουσικές κλίμακες. Το πολυφωνικό τραγούδι αποτελείται από δύο, τρεις και τέσσερις φωνές (πάρτης, γυριστής, κλώστης ή ρίχτης, που σολάρουν, και ομαδικό ισοκράτημα).
Παρόλο που το πολυφωνικό τραγούδισμα συρρικνώνεται, ακόμα και σήμερα δρουν πολυφωνικά σχήματα με πρωτότυπες μελωδίες και εξαιρετική μουσική συνήχηση (Κτίσματα, Πωγωνιανή, Παρακάλαμος κ.ά.).

Η κομπανία (ζυγιά) είναι το μικρό μουσικό σύνολο που αρχίζει την καλλιτεχνική πορεία του από τα μισά του εικοστού αιώνα, και γίνεται η σημαντικότερη έκφραση στην οργανική μουσική της περιοχής, όπως και σε πολλές άλλες περιοχές της χώρας. Αποτελείται από το κλαρίνο, το βιολί, το λαούτο και το ντέφι. Συνήθως συμμετέχει και τραγουδιστής. Εκτός από την συνοδεία των τραγουδιών (μονοφωνικά, ομοφωνικά, πολυφωνικά) και των χορών, ερμηνεύει αυθεντικά τα μοιρολόγια και τους σκάρους, που είναι πολυφωνικές λαϊκές φόρμες βασιζόμενες στον αυτοσχεδιασμό και στις παραλλαγές παραδοσιακού ύφους. Είναι γνωστές σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό οι κομπανίες, από γενιά σε γενιά, των Μπατζαίων, των Νταλιαίων, των Χαρισιάδων, των Χαλκιάδων κ.α.

Οι χοροί εκφράζουν πολλές πλευρές της ψυχής των Πωγωνήσιων. Οι τραγουδιστοί χοροί είναι πιο αρχαίοι. Χορεύονται από τα δύο φύλα ξεχωριστά η μαζί, με μεγαλοπρεπές βήμα και πρωτότυπο τραγούδισμα, κυρίως ομοφωνικό. Στο χώρο και στο χρόνο πολλοί από αυτούς εξελίχθηκαν σε τραγουδιστούς χορούς με συνοδεία μουσικών οργάνων. Οι περισσότεροι χοροί συνοδεύονται από κομπανία, όπου τα χορευτικά τραγούδια αναπτύσσονται με οργανικές παραλλαγές ή όλος ο χορός βασίζεται σε αυθεντικές οργανικές μελωδίες. Όλοι οι χοροί εξελίσσονται πιο πολύ με απλά διμερή ή τριμερή μουσικά μέτρα, σπανίως με μεικτά. Οι χοροί είναι πάντα κυκλικοί και με πλούσιο χορογραφικό περιεχόμενο. Οι χορευτικές κινήσεις γίνονται πιο όμορφες χάρη στην ποικιλία των παραδοσιακών στολών.
Οι πιο γνωστοί είναι οι χοροί «Στα δύο» και «Στα τρία» (βήματα). Έτσι ο διάσημος Πωγωνήσιος έχει ξεπεράσει από καιρό όχι μόνο τα σύνορα της περιοχής, αλλά και της Ελλάδας.

Κώστας Λώλης     

Αναζήτηση