Μπιρμπίλου - Το αηδόνι - Πολυφωνικό τραγούδι απο την Παλαιομάνινα

15 γνήσια παραδοσιακά (πολυφωνικά) τραγούδια της Παλαιομάνινας σε cd

Κυκλοφορεί από την Εταιρεία Φίλων των Μνημείων της Παλαιομάνινας cd με 15 γνήσια παραδοσιακά (πολυφωνικά) τραγούδια του χωριού από ζωντανές ηχογραφήσεις. Ευγενική συμμετοχή, με προσφορά, διάσωση, καταγραφή και τραγούδι (κατ΄ αλφαβητική σειρά): Δημήτρης Αποστόλου, Μιχάλης Αποστόλου, Ευφροσύνη Βλαχιώτη, Δημήτρης Δημονίτσας, Κώστας Φ. Κουτουβέλης, Κώστας Γ. Κουτσουμπίνας, Αποστόλης Μπίτας, Αριστείδης Μπίτας, Χρήστος Μπίτας, Δημήτρης Γ. Πούλιος, Κώστας Σαμαλέκος, Μάκης Σταμούλης και Ελληνόβλαχοι Βορειοηπειρώτες.

Επιμέλεια: Κώστας Φ. Κουτουβέλης. Το cd συνοδεύεται από φυλλάδιο με τα κείμενα, τη μετάφραση, τα σχόλια και τη διάρκεια των τραγουδιών.
Αγοράστε το ηχητικό αυτό ντοκουμέντο και κάνετέ το δώρο στα παιδιά σας, τα εγγόνια σας και στους φίλους σας.
Τιμή 5 ευρώ.
Επικοινωνία: Κώστας Κουτουβέλης (τηλ. 6972098451) και Δημήτρης Πούλιος (τηλ. 6944944082)

 

 Ακούστε ένα μικρό δείγμα απο το cd...

Μπιρμπίλου - Το αηδόνι - Πολυφωνικό τραγούδι απο την Παλαιομάνινα

 

15 γνήσια παραδοσιακά (πολυφωνικά) τραγούδια της Παλαιομάνινας σε cd

15 γνήσια παραδοσιακά (πολυφωνικά) τραγούδια της Παλαιομάνινας σε cdΜια πρώτη προσπάθεια για διάσωση της μουσικής μας κληρονομιάς


Η διάσωση γνήσιων παραδοσιακών τραγουδιών της Παλαιομάνινας ήταν από τις πρώτες προτεραιότητες της Εταιρείας Φίλων των Μνημείων της Παλαιομάνινας. Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι τα τραγούδια αυτά (όλα πολυφωνικά) τα τραγουδούσαν οι παππούδες μας, με τη λευκή μπουραζάνα (λευκό μάλλινο παντελόνι με ζωνάρι), με το μαύρο γιλέκο και το ριχτό μαύρο μάλλινο σακάκι σε κάθε γάμο, χαρά και γιορτή (η φωτογραφία του cd είναι από αναπαράσταση του εθίμου του «Κουτάρου» από την Εταιρεία Φίλων των Μνημείων της Παλαιομάνινας). Όλα σχεδόν είναι τραγούδια της τάβλας και τα τραγούδαγαν μετά το τέλος του γαμήλιου φαγητού. Κάθονταν οκλαδόν γύρω – γύρω και σε κάθε τραγούδι ή σε όλα είχαν έναν κορυφαίο τραγουδιστή, ενώ όλοι οι άλλοι συνόδευαν ή επαναλάμβαναν πιο σιγανά, τα λόγια που έλεγε ο κορυφαίος. Η πρώτη προσπάθεια για συγκέντρωση και διάσωση των τραγουδιών αυτών καταβλήθηκε από το συγχωριανό μας δημοσιογράφο Δημήτρη Στεργίου, όταν ως μαθητής του Γυμνασίου συζητούσε το καλοκαίρι με μερικούς υπερήλικες του χωριού μας.

Ομιλία Μιχάλη Μαγειρία, Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων στο «Κέντρο Ιστορίας & Πολιτισμού Κλιάφα» στα Τρίκαλα

Κέντρο Ιστορίας & Πολιτισμού ΚλιάφαΑγαπητοί φίλοι,
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλογων Βλάχων εγκαινιάζει σήμερα στο Πνευματικό Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα στα Τρίκαλα , την έκθεση «Από τη Ζωή των Βλάχων στα 1900».  Η έκθεση ανήκει στο Κοινωφελές Ίδρυμα ΕΓΝΑΤΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ.

Στόχος της έκθεσης, όπως τονίζει στον πρόλογο της σχετικής έκδοσης ο πρόεδρος του Ιδρύματος ΕΓΝΑΤΙΑ, Μετσοβίτης Ιωάννης Αβέρωφ, «είναι να παρουσιάσουμε μέσα από φωτογραφικό υλικό τη δυναμική των πολλαπλών βλάχικων ταυτοτήτων». Η θεώρηση, προβολή και ανάδειξη τη βλάχικης πολιτιστικής κληρονομιάς ως συστατικό στοιχείο του τόπου μας είναι ο κοινός τόπος του Ιδρύματος και της ΠΟΠΣΒ. Γι’ αυτό κι η Ομοσπονδία μας έσπευσε να αγκαλιάσει τη σοβαρή αυτή προσπάθεια και να την παρουσιάσει στο ευρύτερο Κοινό. Τύχη αγαθή η έκθεση παρουσιαζεται σήμερα στο Πνευματικό Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού, δημιούργημα κι αυτό της βλάχικης οικογένειας Κλιάφα απ’ το Κόρνου (Κρανιά).

Οι Βλάχοι της Θεσσαλονίκης τον 20ό και 21ο αιώνα - Νικόλαος Μέρτζος

Το βασικό στέλεχος της "Οργανώσεως Θεσσαλονίκης" γιατρός Δημήριος Κ. Ζάννας με το γιο του Κωνσταντίνο, την κόρη του Ιφιγένεια και το γαμπρό του Αλκιβιάδη Μάλτο, Θεσσαλονίκη 1907  Οι Βλάχοι, δηλαδή οι λατινοφωνήσαντες γηγενείς ελληνικοί πληθυσμοί, πολεμιστές και αξιωματούχοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, απετέλεσαν ανέκαθεν ουσιώδη πυρήνα της χριστιανικής Θεσσαλονίκης. Το γεγονός τεκμηριώνει η Ιστορία της. Συνοψίζεται αδρομερώς ως εξής:

1ον Πριν ο Κάσσανδρος την συνενώσει με τα γύρω της πολίσματα και της δώσει το όνομα της συζύγου του και αδελφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, ονομαζόταν Αλία. Δηλαδή θαλασσινή και αλμυρή. Το πρωτογενές τούτο όνομά της διασώζουμε στη λατινική λαλιά μας μόνον εμείς οι Βλάχοι: την ονομάζουμε Saruna , δηλαδή αλμυρή από τη λέξη sare που σημαίνει αλάτι. Saruna την βρήκαν στα χείλη μας πολύ μεταγενέστερα οι Σλάβοι και την ονομάζουν Σόλουν.

2ον Μετά την Τετάρτη Σταυροφορία, που δήωσε την Κωνσταντινούπολη και κατέλυσε την πατρώα μας Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία το 1204, οι Βλάχοι πολιόρκησαν και επεχείρησαν να απελευθερώσουν τη Θεσσαλονίκη από τους Σταυροφόρους το 1207 με επί κεφαλής τον Βλάχο Αυτοκράτορα Ρωμαίων και Βουλγάρων Ιωάννη, τον περίφημο Καλογιάννη ή Σκυλογιάννη, ο οποίος δολοφονήθηκε έξω από τα τείχη της. 

Αναζήτηση