Οι Ολυμπιακοί αγώνες της Αθήνας του 1896 και η συμβολή τους στη διαμόρφωση της Νεοελληνικής ταυτότητας

Κατάλογος των εκθετών της Δ’ Ολυμπιάδας το 1888Κύριε Υπουργέ Κύριε Νομάρχη , κύριε Δήμαρχε κυρίες και κύριοι,
Ακούσαμε το καλό συνάδελφο και το φίλο κ. Βασίλη Καϊμακάμη να μας εξιστορεί βήμα – βήμα το χρονικό της αναβίωσης των Ολυμπιακών αγώνων και τη συνεισφορά των Βλαχοφώνων Ελλήνων σ ΄αυτήν. 
Πιστεύω ότι θα είμαι σύντομος στην εισήγηση μου αντιλαμβανόμενος την κούραση σας.
Στις 25 Μαρτίoυ 2004 συμπληρώθηκαν 108 χρόνια από την τέλεση των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα.Ημέρα σημαδιακή για τον Ελληνισμό, την ημέρα της Εθνικής Παλιγγενεσίας και του Eυαγγελισμoύ της Θεοτόκου, έμελλε να ιδρυθεί ένας παγκόσμιος θεσμός που στηρίχθηκε στο πνεύμα αδελφoσύνης και συμφιλίωσης των λαών, αλλά που συνετέλεσε επίσης στη διαμόρφωση και ισχυροποίηση της νεοελληνικής ταυτότητας, αποτελώντας μία γέφυρα με το παρελθόν του Ελληνισμού

 

Η συνεισφορά των Βλαχόφωνων Ελλήνων στην αναβίωση των πρώτων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων (Αθήνα 1896)

Ολυμπιακοί αγώνες 1896Αντί προλόγου
Η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων (Ο.Α.) είχε τις μακρινές ρίζες στην Αναγέννηση, ενώ οι Φιλανθρωπιστές και ο ευρωπαϊκός διαφωτισμός αποτέλεσαν τους άμεσους προπομπούς της. Ιδιαίτερα από τον 17 ο αιώνα και μετά κάποιοι φωτισμένοι άνθρωποι, οι οποίοι είχαν μελετήσει και ενστερνιστεί τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, όλο και πιο συχνά έκαναν αναφορά στους αρχαίους Ο.Α. και τον αρχαιοελληνικό αθλητισμό. Αυτή η τάση κορυφώθηκε κατά τον 19ο αιώνα, πρώτα με τη διοργάνωση των τοπικών - εθνικών Ο.Α., όπως είναι οι Ζάππειες Ολυμπιάδες [1] , και στη συνέχεια με τη διοργάνωση των πρώτων διεθνών Ο.Α. του 1896.

Η πνευματική και εθνική προσφορά των Βλάχων στον Ελληνισμό

Γρηγόριος Κωνσταντινίδης, βλάχος ιερομόναχοςΚυρίες και κύριοι
Η πνευματική και εθνική προσφορά των Βλάχων στον ελληνισμό αποτελεί ένα θέμα πολύπλευρο και πολυδιάστατο. Στις διάφορες εκδηλώσεις, ομιλίες και πανηγυρισμούς τονίζεται μόνο η μία πλευρά του δηλ. συνηθίζεται να αναφέρουμε ορισμένα γνωστά ονόματα όπως Ρήγας Φεραίος, Αβέρωφ, Ζάππας, Σίνας, Γιωργάκης Ολύμπιος κλπ καθώς και τα έργα τους : Παναθηναϊκό στάδιο, Πολυτεχνείο, Ακαδημία κλπ.Αυτός ο τρόπος προβολής έχει τα εξής χαρακτηριστικά. Πρώτον επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια κατά κόρον με αποτέλεσμα να προκαλούν ανία και βαρεμάρα στο ακροατήριο και δεύτερο δίνουν την εντύπωση ότι; όλη η προσφορά των Βλάχων εξαντλείται σ' αυτά, γεγονός που δεν μας επιτρέπει να σχηματίσουμε την πραγματική εικόνα της προσφοράς των Βλάχων στον Ελληνισμό.

 

Οι Βλάχοι της Κατερίνης

ΚατερίνηΠρολογικά
Η ιστορία των Βλάχων χάνεται στα βάθη των αιώνων. Πρόθεση του συγγραφέα αυτών των γραμμών δεν είναι να μελετήσει την ιστορική διαδρομή τους στο απώτατο παρελθόν, αλλά: 

-Να εντοπίσει τις Βλάχικες ομάδες της Κατερίνης
-Να καταγράψει την πορεία τους από τις βλάχικες μητροπόλεις προς την Κατερίνη κατά του τελευταίους αιώνες.
-Να εντοπίσει τους ιδιαίτερους λόγους, για τους οποίους οι Βλάχοι αυτοί επέλεξαν για μόνιμη εγκατάσταση την πόλη μας
-Και γενικά, να διερευνήσει την πρόσφατη ιστορία τους.
Πρόκειται για μια πρώτη καταγραφή. Το ενδιαφέρον όμως που προκάλεσε στον υπογράφοντα η ενασχόληση με το θέμα αυτό καθώς και η ανάδειξη πολλών άλλων πλευρών της πρόσφατης ιστορίας των Βλάχων της Κατερίνης, μας υποχρεώνει να συνεχίσουμε την έρευνα.Η πρόσφατη τετράτομη έκδοση των μελετών για τους Βλάχους του συναδέλφου εκπαιδευτικού κ.Αστέριου Κουκούδη (έκδοση που βραβεύτηκε από την Προεδρία της Δημοκρατίας), στάθηκε η αφορμή αλλά και πολύτιμος οδηγός στο ακανθώδες και σύνθετο ιστορικό πρόβλημα των Βλάχων.

 

Αναζήτηση